Jeg var, i torsdags, på besøg i Hjørring hos Optimizar v. Ragnar og evaluere mine første 4 uger som ydmyg udførende af Ragnars træningsprogram, og skulle, nu hvor jeg var der, også have lavet en såkaldt laktattest hvor man måler atleters tærskel for dannelse af mælkesyre.

Evalueringen gik super, Ragnar fangede mine små-frustrationer omkring søndagsturene som foregår i et tempo der, for mig, nærmer sig skildpaddens race mod haren. Og med en kort klar forklaring, står det nu lysende klart for mig; at jeg er i en opbyggende fase hvor vi øger træningsmængden betydeligt og at søndagsturen vil begynde at give rigtig god mening, når jeg ryger op i nye ukendte træningsmængder. Ja jeg vil ligefrem komme til at elske mine laaaaaangsomme søndagsture.

Derudover kunne jeg sandfærdigt berette at jeg faktisk oplever en langt større løbeglæde, nu hvor jeg pludselig har en plan og kan se ideen med min træning. (Og så var der lige den der med, at jeg virkelig elsker følelsen af at være sådan lidt eliteløberagtig og blive coachet af en coach der virkelig har styr på tingene)

Og så skulle vi ellers til det mere alvorlige. En laktattest kan foregå på forskellige måder, jeg fik heldigvis lov til at lave en udgave hvor jeg ikke skulle løbe mig selv i hegnet, men kunne cruise rundt på villavejene i Hjørring i et herligt tempo (det er det bedste ved at benytte Optimizar, man behøver ikke frygte scener hvor man løber nærmest deliriumagtigt rundt som en zombie for at ramme makspuls. Alt foregår i kontrol og i et tempo man er tryg ved.) Dette skulle gøres 4 gange på en runde a knap 3,5 km og efter hver runde blev jeg prikket i øret og fik målt laktatindhold.

Den gale videnskabsmand klargør udstyret. :)

Den gale videnskabsmand klargør udstyret. 🙂

Vi startede med en udgangsmåling (baseret på 10 kopper kaffe, da jeg jo var på arbejde før jeg mødte op til test) – og her kom så en konklusion om min fysiske formåenhed, jeg til dags dato aldrig har hørt en mand sige til mig. ”Du har altså bare ikke et laktat-øre”. JEP – så fik jeg lige den at tygge på. 🙂

Så var det tid til 10 minutters opvarmning i let løb, og så afsted. Ragnar løb med på alle runderne hvilket gjorde det super hyggeligt for mig, der elsker at pludre om løb med enhver stakkel der befinder sig inden for en radius af 100 meter. Og på hver runde løb Ragnar fra på de sidste 500 meter, og klargjorde grejet så jeg bare kunne løbe hen, blive prikket, drikke lidt vand og forsætte på næste runde. Det fungerede super godt.

Det blev en lidt blodig affære og jeg måtte efterfølgende ofre én af mine løbetrøjer til den store glubske skraldespand. Så et godt råd er hermed givet videre; skal du have lavet laktatmåling, så tag IKKE en hvid trøje på.  Min søn påpegede, da jeg efterfølgende hentede ham fra skole, at jeg lignede én der have myrdet et stakkels offer på min løbetur. 🙂 Resultatet blev efterfølgende analyseret af Ragnar og ideen er, at lave testen igen på et senere tidspunkt i min træningsplan og se om værdierne falder ved samme løbshastighed, eller oversat til teori for ikke-nørder, om jeg bliver mere udholdende.

Ragnar optog en lille video fra seancen. – Beklager linket til FB (jeg arbejder hårdt på at få indlejret videoen i indlægget, indtil da må I nøjes.)

https://www.facebook.com/OptimizarSportstestcenter/videos/1138848802880557/

Her over weekenden har jeg modtaget et såkaldt rammeprogram fra Ragnar; bygget op omkring et mål der hedder løb et hurtigt marathon slut september. Og jeg må sige, det ser bare såå spændende og motiverende ud. Samtidig har jeg også fået træningsprogram for fire næste uger, og nu kommer der bare guf og lækkerier i en lind strøm. Jeg glæder mig maks til træningen og til at se, om videnskaben kan sejre over min tidligere tilgang til løbetræning, konfortzoneløb. 🙂

Share: