Om små 14. dage går det løs i Aalborgs gader med den første udgave af Aalborg Halvmarathon hvor deltagerne får lov til at løbe gennem den morgentrafiks-berygtede Limfjordstunnel. Der er lagt op til stor fest i Aalborg og alle løbere vil uden tvivl få en kæmpe stor oplevelse.

Og sørme om ikke jeg har været så heldig at få tjansen som fartholder til dette fantastiske løb. Jeg skal være pacer, løbe med en ballon og sørge for at alle dem, der vælger at placere sig omkring mig og mine to med-fartholdere kommer i mål i tiden 2 timer. Det er en stor stor ære for mig at få lov til det; og hold nu op hvor jeg glæder mig sygt meget til dagen. Og jeg lover jer, jeg vil gøre mit bedste til at gøre løbeturen helt speciel for dem der løber omkring mig. 🙂Jeg har selv prøvet et par gange at løbe omkring fartholdere, og syntes det kan være ret svært idet der ofte er totalt crowded med løbere, og ofte fortsætter fartholderen fordi depoter hvorved man skal tonse fra depotet for at følge med videre ud i ingenmandsland. Faktisk må jeg tilstå at jeg selv aldrig har været særligt glad for at følge fartholderne.
Den erfaring vil jeg forsøge at tage med ind i min egen jobbeskrivelse som fartholder, og de næste to uger skal for mig gå med at finde nøglen til at give løberne en super oplevelse og en god dag. (Hvis der er nogen der har nogle gode ideer så skriv endelig i kommentarfeltet – alle kommentarer modtages med kyshånd.)

I mellemtiden har jeg fundet et par gode råd fra en yderst velrespekteret løbetræner. Han skriver blandt andet om tre punkter man skal være opmærksom på når man løber sammen med fartholderne

  1. Pas på ikke at starte ud for hurtigt. Fartholdere løber ofte i tempo som er væsentligt lavere end det de normalt løber i – og kan derfor blive lidt grebet af stemningen i starten. Find i stedet dit eget tempo i starten og fang en fartholdergruppe der passer til dig tempo.
    Den har jeg selv noteret mig bag øret, det kunne nemlig sagtens være en faldgruppe jeg kunne ryge i som fartholder – man kan næste se det for sig, starten går og en ballon flyver gennem feltet med en piv skinger lykkelig stemme der råber ”Føøøølg Miiiig”. Heldigvis har jeg en erfaren rotte ved min side og jeg stoler 100 % på at han holder igen og cruiser hele turen i det tempo vi skal.
  2. Kø ved væskedepoterne (som jeg nævnte selv J). Hvis man løber i en ”populær” gruppe er der rigtig mange der skal have væske på samme tid og det bliver let kaotisk. Rådet er her at lade sig falde lidt tilbage og komme sidst i gruppen til depotet – og så efterfølgende hente gruppe ind igen. (Kræver altså lidt overskud). Denne har jeg også noteret mig som fartholder og vil foreslå de to andre fartholdere, at vi spreder os lidt ud på depoterne og hjælper alle godt forbi depotet
  3. Når der er bakker på ruten kan det være svært at hænge på gruppen. Fartholderne holder ofte samme pace også op ad bakkerne hvilket betyder at intensiteten bliver øget. Rådet er at finde dit eget tråd op ad bakken og være bevist om at bakken kommer. Måske har du brug for at løbe langsommere op ad, og skal derfor løbe foran fartholderne inden bakken. Det er ret individuelt.
    Til Aalborg Halvmarathon er der én fæl bakke som rammer løberne midtvejs. Som fartholder vil jeg forsøge at være opmærksom på alle løberne i gruppen og hjælpe alt det jeg kan for at få alle godt over bakken.

Se hele artiklen her:
http://multirunner.dk/blog/maratonlob-fartholdere-og-hvad-du-bor-vaere-opmaerksom-paa/

Ligegyldigt hvad, så lover jeg at jeg vil pludre, heppe, opmuntre og støtte alt det jeg kan – og hvis du har lyst og skal løbe med min gruppe på 2 timer, så kom endelig hen og hils inden start – jeg er iført en ballon og et par stribede lange strømper. 🙂

NB – Billedet med ballonerne har jeg på egen hånd lånt fra ultraløberens May-Britt Hansens løbeblog http://ultra3460.blogspot.dk/
Vil du læse mere om Aalborg Halvmarathon så se her: http://www.dgi.dk/loeb/loeb/arrangementer/aalborg-halvmarathon

Ruten til Aalborg Halvmarathon :)

Ruten til Aalborg Halvmarathon 🙂 – vi krydser klisterkanalen hele to gange. 🙂

Share: