Vi var mange der løb Aalborg halvmarathon i lørdags og lur mig om ikke netop lørdagens løb var kulminationen af et længere træningsforløb for mange. Man træner og træner – putter sit nummer på trøjen, spiser alle sine medbragte gels, løber, får medalje, printer diplom ud, deler med alle på FB – og vupti; så er man på den anden side, livet går videre og – ja og hvad så. Hvad skal der så ske…

Jeg har selv flere gange oplevet den tomhed der kan ramme, når jeg har haft et eller andet større mål med min træning. Pludselig er det overstået, nogen gange med positivt udfald, andre gange med det mest jammerlige udfald – og når jeg putter mine små bevablede (det er vitterligt ikke et ord der findes i den danske ordbog; det eksisterer vist kun i min løbeordbog. :D.) fødder ned i mine sure sko og løber ud på første træningstur efter løbet, så brøler hjernen som en anden Heavy musiker ”HVAD POKKER SKAL VI NU UD OG LØBE FOR VI TO – VI LÅ LIGE SÅ FINT OG NØD STILHEDEN. ”

Så nu har jeg lavet min helt egen KEEP THE MOTIVATION LIST – med tips til at finde motivationen igen efter et nået mål; eller måske bare efter en dejlig lang sommerferie.

Lidt motivations læsestuf

Lidt motivations læse-stuff. 🙂

  1. En af min absolut yndling motivations-”boostende” ting at gøre, er at læse løbebøger og blogs. Én af mine gode kollegaer introducerede mig på et tidspunkt til ”The Oatmeal” – The Oatmeal er en tegner der seriøst tegner det mest crazy skøre univers jeg længe har set, og derud over er løber og qua det, beriger os læsere med latter-mavekrampe-vækkende tegninger om os løbere. Jeg har spenderet lidt dollars på bogen ”the terrible and wonderful reasons why I run long distance”, og det er absolut en bog jeg altid vender tilbage til når løbelysten falder. Se evt. link herunder og please lad være med at skrive jeg har en totalt dårlig humor hvis du syntes det er det latterliste du længe har set. (Jeg er langdistance løber; selvfølge har jeg en dårlig humor) 🙂
    http://theoatmeal.com/comics/running
    http://theoatmeal.com/comics/marathon_do
    En anden fantastisk bog jeg jævnligt slår op i, når motivationen mangler er bogen ”Marathons of the World” hvor nogle af de fedeste Marathons i verden er beskrevet. Et opslag i den får mig altid til at drømme om nye mål – og får helt automatisk mine sko til at hoppe op og ned ude i skabet (hvor de står godt afskærmet så stanken af sure løbesko ikke forpester hele huset.)
  1. Køb nyt løbetøj – det lyder som en åndsvag ting; men hold nu op det virker. Så lavpraktisk og så effektfuld. (Er det en kvindeting?) Mange løbeartikler beretter om værdien af at give sig selv en belønning hvis man klarer f.eks. 5 km. – det at have belønningen som mål, får motivationen op siger de. Jeg er lige modsat. For mig gælder det om at købe den totalt fede løbetrøje først – og måske endda også lige de der vildt fede løbesko jeg bare slet ikke kan undvære; så kommer motivationen helt af sig selv. For er der noget bedre end en ren show-of løbetur. 🙂
  2. Løb nye ruter – jeg har en tendens til at løbe de samme to-tre ruter igen og igen – og igen og igen og igen og igen.. (Nu nærmere vi os omkvædet på en vis Nephew sang – men håber pointen er klar.) 🙂
    Jeg har opdaget at min løbeglæde stiger, hvis jeg bryder mine vaner. Det har jeg være nødt til, nu hvor jeg er sat under administration med mit nye løbeprogram – se evt. her http://thegreatnessofrunning.dk/?p=2933. Programmet dikterer løb i f.eks. 1½ time med en fart på ca. 5.30 min/km., og som en anden Christoffer Columbus må jeg så ellers improvisere og navigere mig frem undervejs, for at finde en rute der varer ca. 1½ time i det tempo jeg løber. Det har bragt mig ud på helt nye ruter og helt nye områder, og har i den grad åbnet mine øjne og fremmet min motivation.

    Jeg ser skisme ikke særlig charmerende ud efter en dukkert - men hey; det virker

    Jeg ser skisme ikke særlig charmerende ud efter en dukkert – men hey; det virker. Bemærk mit selvfede smil 🙂

  3. Er det helt skidt – så er det ud til Vesterhavet. Der er bare ikke noget bedre end at løbe stille og rolig på stranden, blive rusket af vinden og – hvis det er sommer, slutte af med en dukkert. Det er FANTASTISK. (Bare der ikke er gopler). Har lige sat billede-dokumentation ind for at vise det faktisk er noget jeg gør. Det forløber nogenlunde sådan her: Jeg løber på stranden, stopper brat op, smider sko, strømper og ur, løber hvinende ud mod vandet med armene flagrende i luften, stopper bart op, lurer på farlige gopler, fortsætter hvis fri bane mit hvinende løb ud i vandmasserne, plasker lidt som en strandet hval, mosler gennem vandmasserne tilbage til sko, strømper og ur, ekviperer mig og fortsætter mit løb på stranden som om intet var hændt. 🙂
  4. Find en løbekammerat og lav løbeturen til en skovtur på små stier hvor man meget gerne må ende med at kravle under træer, hegn eller dådyr/køer der spærre vejen. Se evt. mit indlæg http://thegreatnessofrunning.dk/?p=2830 Der er også løbeklubber der løber i skovene og skulle det være helt tosset; så kan jeg altid lokkes med på tur. – Og jeg er notorisk kendt for at pludrer lige en kende for meget når jeg løber.
  5. Start i en løbeklub. Her er masser af løbetosser der, ofte uden af blive bedt om det, fortæller lystigt om løb de har deltaget i, nyindkøbt udstyr og fjollede historier fra de varme lande.
  6. Find de gamle diplomer og medaljer frem og genskab magien (eller grin af de kiksede rekordforsøg og de løbebilleder hvor man bare overhovedet ikke på nogen måde ligner de der smilende, smukke, lækre overskudsagtige løbere man ser på Instagram), Brug minderne og genskab følelsen af at nå målet, hvordan maven boblede af stolthed, armene røg i vejret og jublen ingen ende ville tage. – Og lov dig selv at næste gang et mål nås, så jubler du lige en kende mere – øv dig evt. på en lille ny sejrs-dans for rigtigt at toppe den.

Okay – jeg stopper nu inden det bliver til en roman (jeg har stadig 42 punkter tilbage på min liste) Håber der er lidt der kan bruges og ellers så lover jeg, at jeg her hen over sommeren vil gøre det til et mini tema; at finde nye måder, metoder, og gags der alt sammen gør det FANTASTISK at være en løber. :). Og husk – ingen har nogensinde fortrudt en løbetur..

Her vil jeg også løbe...

En fellow løber smed dette fantastiske billede på FB i morges. WAUW for en morgenløbetur. Det vil jeg også !!!!! (det kan man da kalde motivation)

Share: