Jeg slap heldigvis med skrækken, lårbassen er ikke blevet til en reel skade om end jeg godt kan mærke at hr. lårbasse er i live. Han giver sig stadig til kende når jeg løber på ujævnt terræn, og han kvækker højlydt, hvis jeg sætter lidt for meget fart under futterne. Men så længe jeg holder mig i sikker grøn zone, kan vi indtil videre arbejde sammen i fred og fordragelighed min lårbasse og jeg. 🙂

I forgårs skulle jeg op forbi sommerhuset og klargøre det til min veninde, der rykker ind med familien i hele næste uge. Og når jeg nu alligevel var der, så kunne jeg jo lige så godt smutte ud på mine yndlingsstier og løbe en stille og rolig tur ved Vestkysten. Jeg havde mine ørebøffer med, og valgte at få selskab af Rylee fra Man Bun Run podcastén. Rylee havde gang i et interview med en Canadisk ultraløber, der fortalte om, hvordan man i Canada SKAL have bear-spray med når man løber trail. Totalt vildt at tænke på 😀 

Da afsnittet var slut zappede jeg over på den danske podcast – Runcast og straks fangede mine øjne et yderste relevant og interessant afsnit. Et afsnit med overskriften ”Du behøver ikke få løbeskader”. Talk about Match made in heaven! 😀

I afsnittet fortæller fysioterapeut Eivind Møller om hans tilgang til skader. Han fortæller at det faktisk sjældent er noget med for mange kilometer, eller for høj intensitet der giver os løbere skaderne, det er i stedet noget meget mere basalt vi skal kigge efter, når kroppen brokker sig.

Eivind og hans medarbejder i klinikken arbejder med synspunktet, at det ikke drejer sig om at symptombehandle skaden, men i stedet om at finde årsagen til, at kroppen ikke kan klare den belastning som løberen udsætter den for. Altså ÅRSAG som omdrejningspunktet når man kigger på kroppen som helhed. Han fortæller at ofte kommer løbere med skader i Achilles, knæ, hofte eller ryg, og mange gange i den ene side. Og med et grin fortæller han, at det jo tydeligt viser at kroppen faktisk kan holde til belastningen, den er bare i ubalance i den side der har symptomerne. Så dét det drejer sig om er at finde frem til, hvad var det i din krop der ikke fungerede og vende problematikken til underfunktionsskader i stedet for overbelastningsskader. Se der er skisme da en positiv tilgang 🙂 

Det hele er fysik og mekanik, et spørgsmål om at kroppen arbejder bedst med velsmurte kuglelejer. Jo mere fri og fleksibel bevægelighed, og jo bedre styring (via styrke, smidighed og balance), jo mere optimalt fungerer kroppen. Problemerne opstår når der er ubalance i kroppen, for kroppen er verdensmester i at finde alternative løsninger og dermed lave mindre optimale bevægelser som kompensation. Det er dét der kan føre til dissiderede løbeskader.

Eivind holder på at gøre det hele lidt mere simpelt. Løb behøver ikke være så komplekst som mange vil gøre det til. Han giver som eksempel et par simple øvelser vi alle kan benytte os af. Der er øvelser til at hjælpe løbere med at identificere evt. mindre optimal rotation og bevægelighed i hver side. Og der er simple øvelser der styrker kroppen, så som at stå på et ben under tandbørstning, en øvelse der i høj grad er skadesforebyggende, da en god balance er ekstrem vigtig i begge sider af kroppen.

Jeg var helt væk i hans fortælling og opdagede overhovedet ikke om stranden var klistret til med badegæster eller ej. Hvor var det dog fantastisk at høre en behandler, som tager udgangspunkt i en positiv tilgang til løb og kroppens belastning under løb. Jeg elsker ideen om, at man ikke bare skal ligge i planken i 2 timer hver dag, men at man skal gøre det der passer til én – og som føles godt for ens krop. Syntes man det hjælper at bruge foamroller, så skal man gøre det, syntes man det hjælper at få massage, så skal man gøre det. Det hele handler om at få styr på balance, styrke og smidighed som helhed.

For mig giver det perfekt mening. Jeg ved jeg er svagere i den ene side at bækkenet end det andet, og derfor falder jeg en lille smule sammen i den ene side under løb. Det har jeg set via videooptagelse af min løbestil på løbebånd. Ret tydeligt endda. Og det passer præcis med, at det er den side, min kære hr. lårbasse jævnligt (det være sig hver eneste gang jeg bliver lidt koldhøgen og dropper styrke/smidigheds træningen) råber vagt i geværet.

Sidste vinter gik jeg en del til Pilates (ja, ja, det lyder mega tøset, men der var altså også et par mænd med.) Pilates går netop ud på at arbejde med bevægeligheden i kroppen, på at bygge smidighed og styrke – og øge fleksibiliteten i leddene. Og jeg må ærligt tilstå, jeg har aldrig før som løber følt mig så meget i balance, som da jeg smed mig på yogamåtten hos Aalborg Pilates to gange ugentligt.

Problemet er bare, jeg har ryggrad som en regnorm. Og da prisen for at udeblive steg, så røg min motivation med et brag, velvidende at jeg ikke lige er den mest stabile aftale-overholder i denne verden.

Så nu forsøger jeg i stedet at starte ud med balancen-tingen under tandbørstningen, og at lave rotationer som Eivind også fortæller om i afsnittet. Sammen med lidt styrke og udstræk bliver det min ”naturmedicin” for at få glæde tilbage i Hr. lårbasses liv. Og hold nu fast hvor kan det måske vise sig at være den ”nemmeste” nøgle til status “skadefrit løberliv”, hvis altså der er noget om snakken.

Jeg kan i den grad anbefale dig, kære læser, at lytte til Eivinds beretning. Det var en super øjenåbner for mig, og viser endnu engang hvor fantastisk et medie podcast er. 🙂

Podcast´en finder du her: http://runcast.dk/podcast/runcast-11-du-behoever-ikke-faa-loebeskader/

Har du evt. erfaringer med forebyggelse a la det Eivind fortæller, så er jeg meget interesseret i at høre om det. Lad os endelig dele erfaringer om forebyggelse, så vi kan koncentrere os om vores passion i stedet for dumme, ulækre skader. 😀

— Jeg har venligst lånt billedet af Eivind fra Runcast.dk
Share: