Jeg elsker at læse, især om andre løbere og deres tilgang til løb, træning, livsstil, skader osv. Jeg bliver simpelt hen så inspireret når jeg læser om andres bedrifter, og den er sikker som ammen i kirken at jeg, når jeg lukker sidste side i en bog, har taget en beslutning om et eller andet jeg, præcis som hovedpersonen i bogen, skal løbe eller gøre i min træning. Åhhh hvor er jeg dog letpåvirkelig. 😀

Da jeg er af den naive opfattelse at bøger er fantastiske, og samtidig syntes gode historier skal ud i verden og deles (læs bare om alle mine fuldstændig fantastiske løbehelte her: Mine løbehelte), så kommer der nu en ny service her på domænet. – Boganmeldelser af løberelaterede bøger. 😀Min sidste erobring af en bog er en fuldstændig fantastisk biografi fra den amerikanske eliteløber Deena kastor. Og hvis du bare interesserer dig en lille bitte smule for det mentale aspekt ved løb, så er dette en absolut must-read bog.

Bogen ”Let your mind run” beskriver Deenas løbekarriere fra ganske ung high school pige til én af de bedste eliteløbere i verden. Hun beskriver rejsen fra der hvor løb er sjov og ballade i ungdomsårene, til det bliver seriøs benhård træning. Og gennem hele bogen følger læseren hendes udfordringer med at håndtere præstations-presset både fra omverden, men især – og det er både det mest håndgribelige og det mest brutale pres – hendes egne forventninger.

Hun serverer gavmildt lækre retter med et overflødighedshorn af teknikker til mental træning, alt sammen pakket ind i fortællinger fra hendes egen oplevelser og erfaringer. Derfor er det en yderst medrivende bog, der ikke er en omgang ”mentale øvelser for dummies” men i stedet en biografisk fortælling med masser af perspektiver på arbejdet med mental-træning og i det hele taget livet som fuldtids eliteløber.

Noget af det jeg selv har taget til mig, og afprøvet in real life, er hendes råd om at bruge naturen og omgivelserne som fixpunkter når ens løb begynder at blive en kende for udfordrende. Hun skriver i bogen om hvordan hun, for at holde pace på sindssygt hårde tempoløb, begynder at fokusere på de smukke omgivelser, og bruger naturen til at holde fokus på optimisme og taknemmelighed. Det forsøgte jeg selv da jeg løb Vilsted sø ½marathon. Hver gang jeg syntes der var hårdt at holde på, kiggede jeg ud på søens rolige vand og lod det jeg så gøre mig glad. Det virkede ret godt den dag, og er bestemt noget jeg vil arbejde videre med.

Det er i øvrigt den gennemgående læring fra bogen, at et positivt mindset gør så meget godt for ens løb og præstationer. En ting jeg i den grad kan relatere til. Alle de løb hvor mine sluttider har gjort mig stolt efterfølgende, har været 100% præget af, at jeg var i en slags perfekt mental tilstand under løbet. At jeg gennemgående i løbet kunne holde fokus på de gode ting, og undgå at møde Heidi-monstret der sidder bagerst i hjerne og nogen gange (ofte når jeg er træt og uoplagt) popper frem. Når det sker, invaderes min hjerne med negative tanker – og ja, giver mig frygtelig hårde løb.

Bogen er let læselig og virkelig spændende især hvis man er en lille smule løbenørdet. Dog bliver den til sidst lidt fortælling for fortællingens skyld. Der går lidt for meget ”så løb jeg – og vandt, så løb jeg – og vandt, og så gjorde vi det og det” i den. Her mistede jeg lidt det relaterbare, hvilket er det jeg syntes gør bogen så god. At hun kan skrive om et liv som eliteløber, og jeg alligevel sidder tilbage og føler jeg har fået en masse værktøjer med, det er vanvittigt godt. Så kan jeg godt leve med at de sidste par kapitler bliver lidt opremsning af meritter. 😀

Bogen kan erhverves for den nette sum a 229,95 kr. på Saxo.com (jeg får absolut ingen credits for denne anvisning :)). Er især anbefalelsesværdig for nørdede løbere, der elsker at læse om træning og løb, og for løbere der har lyst til at udfordre det mentale aspekt ved løb. Nå ja, og så er min egen udgave lagt på min bog-adaptionsliste (aner du ikke hvad pokker jeg refererer til så læs her: Løbebøger for free,) og i bedste først til møllen stil, kan den erhverves ved at smide mig en mail (eller kommentar herunder).

Jeg giver bogen i alt: 4 medaljer ud af 5 mulige.