Nu tror du nok at jeg har været i skoven og løbe – og fået en kæmpe stor skovsnegl med hjem på skoen. Og måske tænker du ADDDRRRR. Det kan jeg godt forstå, jeg antydede jo i sidste indlæg at jeg var blevet en rigtig naturløber. Meeeen sådan forholder det sig nu ikke. Den sorte tingest på min sko er — TA DA DAAAAA. En wattmåler. Jep – intet mindre. Så ser man lige mig i en liga med verdens bedste cykelrytter Froome. 😀 Og inden du ruller rundt på mave af grin og tænker, nu er det sq gået helt skævt i Johansens hoved, så lad mig forklare 😀

Som jeg skrev i sidste indlæg, så er jeg i den grad klar til mere struktureret træning igen, og for at få det bedst mulige udgangspunkt har jeg derfor været i Hjørring med hatten i hånden og overtalt Ragnar fra OptimizaR til at lave endnu et træningsforløb for mig. Denne gang indtil efteråret hvor jeg løber et eller andet mål-marathon (jeg har ikke fået taget mig sammen til at vælge et endnu. :D).

Og jeg var åbenbart så umådelig charmerende at Ragnar slet ikke kunne sige nej – og ovenikøbet tilbød mig at joine Team OptimizaR. Det har jeg med glæde takket ja til, og det betyder at jeg skal leverer ”tons” af data til Ragnar under min træning. Til det formål har jeg fået monteret skovsneglen, et såkaldt Stryd powermeter på min løbesko, og den skal fremover sørge for at samle og sende alle mine træningsdata til Ragnar (via en smart lille app). Ragnar vil så kigge med professionelle øjne og følge min fremgang – eller måske mangel på samme tæt i hele forløbet.

Ragnar er som én af de første trænere i Danmark – i hvert fald hvad jeg kender til, begyndt at lege med watt målinger til løbere. Normalt forbinder man watt målinger med cykelverden, hvor man ofte hører en hel masse om de utallige watt rytterne træder under eksempelvis Tour de France. Jeg skal ikke træde watt som sådan.

Det sidste nye skrig inden for løbetræning (det er vist nok triatleterne der har opfundet konceptet), er at bruge watt målinger til at optimere en løbers effektivitet. Man skal simpelt hen træne i forskellige wattzoner lidt a la de gamle pulszoner, og som ved pulsmålingerne, skal man gerne kunne se en forbedret løbeøkonomi over sigt. Wattzonerne indikerer som pulszonerne forskellige hastigheder hvor kroppen arbejder med forskellig belastning – eksempelvis udholdenhed, tempo, laktatområde og anaerob område. Og kunsten er at få kroppen til at arbejde mere effektivt og dermed yde mindre i de forskellige zoner. Watt er altså et udtryk for hvor meget arbejde kroppen kan håndtere over en given tid. Et udtryk for hvor effektivt jeg løber, nærmest hvor ”doven” jeg kan tillade mig at være for at holde en given fart. Jo mindre arbejde jeg skal udføre for at holde farten, jo bedre. :D. Det er dét vi skal prøve at optimere på. Og den køber jeg sq 100 %

At det nok er en catch 22 og det nok viser sig, at jeg skal til at arbejde sygt meget for at nå effekten og opleve en forbedret løbeøkonomi – ja, det kan jeg godt fornemme. I hvert fald står den allerede på fredag på en ret brutal løbetest, der skal hjælpe mig til at finde min helt egne private wattzoner og sammenholdt med min test jeg fik lavet i dag – løbebåndstest med laktakt-målinger, bliver der udarbejdet et helt specifikt træningsprogram præcist målrettet mig som den unikke løber jeg nu engang er. Jammen altså sikke en luksus. 😀

At løbe efter watt betyder at jeg også kommer til at arbejde med effektivisering af mit løb rent teknisk. Jeg har aldrig før kæret mig om kadence og holdning når jeg løber. Men fredag filmer vi også min løbestil og ser om der er noget at hente der. Og er du vimmer jeg er spændt på at se hvor det tager mig hen som løber.

Testen i går – Ja, jeg var jo på løbebåndet og må indrømme jeg var spændt til fingerneglene på at se resultatet (så spændt at min puls var som havde jeg drukket 20 kopper kaffe – total ubrugelig :D). Sidst jeg fik lavet en løbetest på bånd var i maj måned sidste år, da jeg startede mit samarbejde med OptimizaR. Her viste løbetesten, at der var masser af potentiale for at optimere min aerobe løbeøkonomi, og på den baggrund fik jeg hen over sommeren lært at løbe langsomt ca. 80 % af tiden, og gemme krudtet til de sidste 20 % tempo/intervalløb.

Testen viste, at min træning ikke har været helt skudt ved siden af. Mine laktakt-målinger var lave i længere tid inden de steg, det var et godt tegn – og ud fra en hurtig vurdering fik jeg en blåstempling af de zoner, jeg har selv har trænet i de sidste par måneder. Det var virkelig fedt at se, at min fornemmelse for hvad der er aerobt løb begynder at hænge sammen med faktiske målte værdier.

Mit hjemmearbejde til fredag er at lege med Stryd powermeter og blive bekendt med overførsel af data og opsætning på mit garmin ur. Det er ikke så svært, men selvfølgelig lige noget man skal vænne sig til som alt andet nyt. 🙂

Stay tuned for more to come. 😀

Er der andre der har prøvet watt målinger for løbere?

Klar til løb med en sladrehank på skoen. 🙂

Share: