Nogle af de bedste ferieminder jeg har sammen med bedre halvdel er kendetegnet ved én væsentlig ting, nemlig at vi havde løbesko på fudserne. Det er en ufravigelig ting, at vi altid pakker løbesko – og løbetøj i kufferten når vi rejser, hvad enten vi rejser alene eller sammen med ungerne.

At løbe på ferien er for mig 100% lig med oplevelser. Jeg elsker følelsen af at udforske nye territorier løbene, og løbeskoene bringer os altid ud i områder, vi aldrig ville have oplevet, hvis ikke det var fordi vi cruisede rundt efter forgodtbefindende. Når det gælder ferieløb er der aldrig, for mig, noget tempo der skal holdes, vi stævner som regel ud uden at have en reel rute i hovedet, og jeg elsker bare at lade mig selv flyde med, og se hvad der sker undervejs. Sidste år i Paris udnyttede vi ligefrem morgenløbeturen til at se ting, som ungerne absolut ikke gad bruge deres kostbare tid på. Det var ren win-win og blev senere til det jeg kalder for run-seeing. (Sightseeing i løbesko :D).

Indimellem har jeg tænkt, at det kunne være rart med lidt velmenende råd inden vi begiver os afsted på ferie-løbeturene. Bare små hint om, hvor det kunne være en god ide at løbe hen, og hvad man lige skal være opmærksom på i forhold til sikkerheden. Små råd som måske kunne få os ud på lidt længere ture, uden at skulle være bekymret for, at ende et sted for langt udenfor civilisationens trygge vugge. Især når man løber i Sydeuropa, hvor varmen ofte kan være er en væsentlig parameter for turens længde.

Til mit store held landende lige præcis sådan en bog i min postkasse. Else Marie Lehman har skrevet en guide til løb i 49 storbyer i Europa. En guide, der for hver eneste storby, beskriver og giver ideer til løbeture a 5 km og 10 km. Der er endvidere ideer til længere løbeture, til områder hvor det er muligt at løbe trail/bakkeløb – og hints til, hvor man kan få et intervalpas på bogen på nærmeste atletikbane. Alle tips er skrevet med hjælp fra lokale løbeklubber og løbere, og oser derfor af at være små perler for enhver løbepassioneret turist. Der er sågar nævnt områder man bør holde sig fra, og som en ekstra finesse, er der i slutningen af gennemgangen for hver by, tilføjet nummer man kan ringe til, hvis uheldet skulle være ude og man har brug for hjælp.

Bogen er tilpas i størrelse til at kunne tages med på løbeturen hvis man ønsker det, og jeg syntes simpelt hen ideen er fantastisk. At vi løbere deler løberuter og anbefalinger til løb i vores egne byer med løbere fra andre lande. Det er skisme et genialt koncept. Sikke et kvalitetsløft i ferieløb-kategorien 😀

Jeg har allerede udset mig ruter jeg gerne vil løbe i sommerferien. 😀

Jeg elsker at bogen er simpelt opbygget. Det er let at slå en storby op, blive inspireret og finde ruter til kommende ferieløb. Jeg har allerede sat post it’s ind på flere sider i bogen, sider beskrivende byer, hvor jeg gerne vil holde ferie, udelukkende fordi jeg syntes anbefalingerne til løbeturene lyder så tillokkende, at jeg er NØDT til at prøve dem. 😀 Det eneste jeg mangler i bogen, er et kort med indtegnet område for de anbefalede ruter til hver by. Det ville sætte rammerne og en bedre forståelse af, præcist hvor i byerne ruterne er orienteret. (Måske er det i virkeligheden bare mig, der er lidt af en kort-nørd :D)

Det er virkelig en god ide, og sikke et fantastisk stykke arbejde Else Marie Lehman har lavet. Vi får simpelt hen løberuter til kommende ferier/konferencer eller blot weekendture serveret på et sølvfad. Og som en lille kuriositet, er der tilføjet et afsnit til hver by med navne og kontaktoplysninger på lokale løbere klar til at agere guider, hvis nu man skulle ønske det. Det er i hvert fald lige noget for mig, der bestemt ikke er særlig modig når jeg rejser alene. Jeg fik selv en oplevelse for livet, da jeg entrerede med en lokal løbeguide da jeg var på konference i Las Vegas tilbage i 2016 (læs evt. her https://thegreatnessofrunning.dk/min-bedste-loebetur-nogensinde-red-rock-canyon/ )

Løb i Europæiske storbyer er bogen for alle os, der næsten ikke kan leve en uge uden løb. For os der elsker nye oplevelser i løbesko, og for alle os, der bare lever og ånder for løb. Det er løbeverdens svar på Lonely Planet rejsebøgerne 😀 Ud over den fine bog har Else Marie lavet en webside http://www.lobistorbyer.dk/. Her ligger smagsprøver på nogle af byerne, krydret med eksempelvis rabatkoder til guidet løbetur i Glasgow og Edinburgh, og anbefaling til morgenmad- og brunchrestaurant i Barcelona.

Jeg ser et kæmpe stort potentiale i, at vi løbere kan dele vores gode ferieoplevelser i løbesko med hinanden. Der må sidde mange andre end mig derude i det ganske land med ideer til ture man bare må løbe, hvis nu man skulle komme forbi en given destination. Eller måske bare med gode råd til løbere i ferielandet. Jeg kan i hvert fald selv nævne, at bedre halvdel og jeg lærte én ting, efter en regnvejrsløbetur i London. Vådt løbetøj hængende i et lille bitte hotelværelse i 5 dage, gør absolut ikke noget godt for odøren i værelset. 😀 – Køb i stedet en lille rejse-tørresnor i Tiger (Koster 15 kr) og medbring ALTID denne på rejserne. På den måde kan brugt løbetøj hænge til luftning på selv den mindste lille altan eller vinduesramme 😀

Else Marie Lehmans bog ”Løb i storbyer – Europa” kan købes ved forlaget Gyldendal til den nette sum a 199,95 kr. (Link herunder)  Og jeg går nu bare og venter på næste bog i serien, måske ”Løb i storbyer – Nordamerika” 😀

Og selvfølgelig skal bogen have medaljer – 4 flotte guldmedaljer for en genial bog fyldt med fantastiske tips til selv den mest kræsende løber 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *